Jak bylo již zmíněno, vegetariánství je pojem, se kterým se dnes setkáváme poměrně často. Jedná se – v ideálním případě – o kompletní absenci masa v potravinách, které dotyčný konzumuje. Samozřejmě existuje několik druhů tohoto stravovacího stylu, např. mezi vegetariány najdeme i jedince, kteří se nebojí jednou za čas do svého jídelníčku zařadit ryby nebo kuřecí maso, a přesto se stále považují za vegetariány.
Bezmasá strava může přinášet mnoho výhod i úskalí. Výhodou může být například lepší trávení, zejména v případě, kdy jíte maso často ve všech možných podobách – i v těch nezdravých. Někteří lidé mají kvůli konzumaci masa kožní nebo srdeční potíže. O kvalitě masných výrobků v ČR bychom mohli sepsat samostatný článek.
zelené smoothie
Nás však zajímá, čím můžeme maso v naší stravě nahradit, pokud ho chceme omezit nebo i úplně vynechat. Maso obsahuje důležité bílkoviny, jejichž nedostatek může vést k různým poruchám v organismu. Je tedy důležité konzumovat místo něj alespoň takové potraviny, které obsahují bílkoviny také, ač ne úplně ty samé.
maliny u zeleniny
Rostlinné bílkoviny:
·         sójové maso
·         luštěniny – čočka, hrách, fazole, cizrna
·         tofu
·         seitan
·         tempeh
·         ovesné vločky
·         quinoa
·         amarant
·         pohanka
·         celozrnný chléb
·         celozrnné těstoviny
Živočišné bílkoviny:
·         sýry – ementál, parmezán, eidam, olomoucké tvarůžky
·         tvaroh
·         cottage
·         bílý jogurt
·         mléko
·         kefír
·         vejce
 
Pokud zachováme správný příjem těchto bílkovin v různých poměrech a budeme mít dostatek pohybu, neměli bychom ztratit nic z naší svalové hmoty, a naopak se můžeme cítit fyzicky mnohem lépe, než když jsme maso jedli každý den po kilech.
Nemějte obavu z nedostatku vitamínů, neboť kromě zmíněných náhražek můžete ty potřebné doplňovat průběžně po celý rok, prostřednictvím doplňků stravy, které seženete v každé lékárně.
Pokud byste i přesto měli obavy o své zdraví, nebojte se navštívit nutričního specialistu, který vám podá informace o tom, zda je váš jídelníček opravdu vyvážený, a jak ho případně vylepšit k dokonalosti.

Vegetariánství – jak netrpět na nedostatek bílkovin?
Ohodnoťte příspěvek